گل گاو زبون

ساخت وبلاگ
 زنان اين سرزمين قابل احترام اند  اين كه حاكميت و دولت به مردم خود احترام نمي گذارد درست. اين كه فقط براي ويترين كارهاي خود آنها را به خيابان و تظاهرات مي كشاند هم درست. اين كه حرف هاي آن ها به مردم كشور خود در اندازه و حد وعده هايي بيشتر نيست هم درست اما اين كه مردم خود را در برابر اتباع كشوري ديگري در خفت نگاه دارد كار پسنديده اي نيست. اگر بنا بر فرمايش شما حضور زنان در ورزشگاه و ديدن مسابقه فوتبال ايجاد مفسده مي كند و عرش خدا به لرزه مي افتد را مردم ايران نه قبول كه بي هيچ چاره اي پذيرفته اند مثل برگزاري كنسرت هاي موسيقي كه ممكن است خاطر امام ثامن عليه السلام را مكدر كند. مردم چاره اي جز قبول افراط و تندروي هاي شما را ندارند ولي كمي با وجدان بودن هم بد نيست. شما زنان ديگر كشورها را به ورزشگاه آزادي راه مي دهيد تا صدا و سيماي شما و نه مردم هم هر از گاهي تصاويري از آنان را به دنيا مخابره كند آن وقت زنان سرزمين خود را پشت درهاي خفت و حقارت نگه مي داريد كه ورزشگاه آزادي جاي زنان نيست. زناني را به ورزشگاه راه داديد كه از ذوق و شعف مساوي برابر ايران حجاب شان نيمه كاره رها شده بود و البته نه تنها مفسده اي هم اتفاق نيفتاد كه شايد شما لبخندي هم از رضايت از كسب نتيجه مساوي داشتيد و شايد هم به لحاظ همدردي با آن ها اشك شوق هم ريختيد. اما اين ويتريني كه درست كرديد شرح واقعي جامعه ما نيست. ز گل گاو زبون...
ما را در سایت گل گاو زبون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : viranabadio بازدید : 58 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 13:22

 سواد رسانه اي 3   از منظر صاحبنظران ارتباطات چه كسي داراي سواد رسانه اي است؟: از رسانه ها عاقلانه، هدفمند، با مدیریت، برنامه ریزي و به طور موثر استفاده می کند. وقتی پیامهاي رسانه اي را ارزیابی می کند نگرشي منتقدانه پيدا مي كند. اعتبار اطلاعات را از منابع مختلف ارزیابی می کند و صرفا به یک منبع اطلاعاتی اکتفا نمی کند. قدرت پیامهاي رسانهاي را درك می کند و می داند که چطور آنها را آگاهانه تر "بخواند، ببیند یا بشنود". از تاثیر رسانه ها بر شکل گیري عقاید، باورها، ارزشها و رفتارها آگاهی دارد. از جهان متکثر و متنوع فرهنگی آگاه است و دیدگاههاي مختلف را ارج می نهد. عقاید، دیدگاهها و بینش خود را به وضوح و خلاقانه با استفاده از اشکال مختلف رسانه اي بیان می کند.    تفكر انتقادي يكي از مهم ترين نگرش هاي مخاطبان به محتواي پيام هاي رسانه اي است. تفكر انتقادي به معناي ديدگاهي انتقاد گرايانه و نه منفي محض به پيام هاي رسانه اي است و هرچه انسان در اين زمينه از علم و دانش كافي بيشتر بهره مند شود تفكيك سره از ناسره مي تواند براي او آسانتر باشد. به بيان ديگر تفكر و نگرش انتقادي محصول دانش است و چون از محتوايي تخصصي بهره مي برد نياز به دانش كافي دارد. اين گفتماني كه در جامعه تحت عنوان تفكر انتقادي و انتقاد كردن به هر چيز و هر كار صورت مي گيرد نه يك ديدگاه انتقادي كه نظري شخصي است. تفكر انتقادي ديدگاههاي گل گاو زبون...
ما را در سایت گل گاو زبون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : viranabadio بازدید : 63 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 13:22

سواد رسانه اي (4)  براي ارتقاء نقش شهروندي و مشارکت فعال و موثر آنان در عصر جهانی شدن، فهماندن تدریجی سواد رسانه اي به آنان ضرورتی اساسی و اجتناب ناپذیر است. چرا که سواد رسانه اي به دنبال قدرتمند کردن شهروندان و تغییر دادن ارتباط غیرفعالانه آنان با رسانه و تبدیل آنان به ارتباط گرانی فعال و پویا است.در عصر حاضر نياز رسانه به طور شگرفي با مخاطب گره خورده و از اين لحاظ سرمايه هاي هر رسانه با تعداد مخاطبان آن سنجيده مي شوند. خاصه در شبكه هاي اجتماعي و اپ هاي ارتباطي آن چه به اعتبار رسانه ها مي افزايد همانا تعداد مخاطبين است. از آن جمله عضويت حدود يك ميليون نفر در اپ خبري بي بي سي نسبت به حضور 144 هزار نفري مخاطبان خبرگزاري مهر نشان از ضريب نفوذ اين اپ ها در بين مخاطبان خود دارد. آن چه البته كانال هاي خبري يا اپ هاي غير خبري از مخاطب خود انتظار دارند يك مخاطب منفعل ربات گونه است كه عضو باشند و هر آن چه كه رسانه دراختيارش مي گذارد مصرف كند. اينجا است كه لزوم فراگيري سواد رسانه اي بيش از پيش احساس مي شود.سواد رسانه اي شهروندان را قادر می سازد تا با شیوه ها، دستورالعملها وساختار فرهنگ رسانه اي بیشتر آشنایی پیدا کرده و آن را مورد چالش قرار داده و به راحتی تسلیم پیامهاي رسانه اي نشوند. با توجه به آن که شهروندان عصر جهانی شدن در یک محیط رسانه اي زندگی می کنند ضرورت دارد تا با کسب مهارتها و ت گل گاو زبون...
ما را در سایت گل گاو زبون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : viranabadio بازدید : 66 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 13:22

سواد رسانه اي 5     سواد رسانه اي يك علم جديد و از زير مجموعه هاي علم ارتباطات است. امروزه براي تحليل هر فرآيند علمي بايد دانش خود را در آن زمينه تقويت كنيم. از اين رو مي توان مراحل زير را براي يادگيري اين مهارت در نظر گرفت. مرحله اول: هدف از استفاده از رسانه چيست؟ ما به دنبال چه چيزي از رسانه هستيم. از اصول چهارگانه هر رسانه كدام يك با زندگي ما بيشترين چالش را دارد؟ ( اطلاع رساني،‌آموزش، سرگرمي و تبليغات) مرحله دوم: آگاهی از اهمیت مدیریت و "رژیم رسانه اي" می باشد، یعنی: برنامه ریـزي و گـزینش کـردن زمـانی کـه صرف تلویزیون، اینترنت، بازيهاي الکترونیکی، فیلمها و انواع رسانه هاي چاپی میشود. مرحله سوم: فراگرفتن مهارتهاي خاص تفکر انتقادي که یکی از اجزاي اصلی سواد رسانه اي است، یعنـی: یـادگیري تجزیه، تحلیل وپرسش درباره این که چه چیزهایی در پیام گنجانده شده؟  ساختار آن چگونه شکل گرفته؟ چه چیزي احتمالا حذف شده است؟ مرحله چهارمم: به مسائلی فراتر از این چارچوب پرداخته و مسائل عمیق تري را مورد بررسی قرار می دهد، یعنی: پیامی را که ما تجربه می کنیم چه کسی تولید می کند؟ براي چه هدفی این کار را انجام می دهد؟  چه کسی ذینفع اسـت؟  چه کسی بازنده است؟  چه کسی تصمیم گیرنده است؟ (تومن،1995:28) پرسشها و مفاهیم کلیدي در آموزش سواد رسانه اي  به قول پل لازار سفلد: پیوسته این سوال مطرح است که چرا به جاي این گل گاو زبون...
ما را در سایت گل گاو زبون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : viranabadio بازدید : 52 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 13:22

تجربه ژانرهاي متفاوت     رنگها باآدم حرف می زنند نوشته سعید ناظمی در بیست و هشتمین روز از مهرماه  با حضور نویسنده و داستان نویسان استان قم نقد و بررسی شد.     علیرضا شهبازی نخستین منتقد اين نشست درباره آخرين اثر سعيد ناظمي گفت:  مجموعه داستان های  کتاب رنگ ها با آدم ها حرف می زنند را می شود به لحاظ نوع روایت راوی در دو گروه داستانی قرار داد . داستان های باغ ارم ، روز های نه چندان بد، مراسم تدفین، نبش قبر که توسط راوی سوم شخص دانای کل روایت می شود و داستان های تارهای رنگی، رنگ ها با آدم حرف می زنند، سایه ی آبی، فراموشی، فلک الافلاک، هفت سین، وای فای نامه که توسط من راوی نقل می گردد .    فضای اکثر داستان های این مجموعه فاقد فضای داستان های رئالیستی است. به سمت داستان های سورئال و نمادین سوق داده شده اند و زبان روایت شاعرانه و حس آمیزی است. مضمون روایت ها بیانگر آن است که  اندیشه ای مشترک در پس زمینه این داستان ها در کار است.     ریتم تند روایت و حجم زیاد نشانه ها و از طرفی چگالی معنا و زمان اندک دریافت از طرف مخاطب موجب می شود تا ذهن خواننده از درک و هضم این نشانه ها و تحلیل معنا عقب بماند. موضوعات اجتماعی نظیر:  تنهایی،  بیماری و مرگ اندیشی موضوع مشترکی است که  بهانه روایت را کوک و سبب می گردد.    داستان باغ ارم نمونه تمام عیار یک داستان نمادین است و در ساخت آن اساطیر زیادی بکار گر گل گاو زبون...
ما را در سایت گل گاو زبون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : viranabadio بازدید : 37 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 13:22

   سعید ناظمی وقتی قید خواندن دوره مهندسی مکانیک را در دانشگاه زد و به سمت روزنامه نگاری کشیده شد هیچ گاه فکر نمی کرد که یک داستان نویس شود. حتی شعرهایش را که سال به سال می نوشت جمع آوری نکرد و اگر توصیه اطرافیان نبود به چاپ آن ها هم اعتنایی نمی کرد. خاتم کاری و معرق را به مدت پانزده سال در اصفهان فرا گرفت و وقتی استادکار شد این کار را رها کرد و وارد دانشکده مهندسی شد. رموز خوشنویسی را هم از سال ۱۳۷۲ از یگانه استادش، استاد شادمان فرا گرفت و آن قدر نوشت تا به توصیه استادش در امتحانات انجمن خوشنویسان شرکت کرد و مدرک گرفت. اما روزنامه نگاری عشق پیوسته او بعد از همسرش بود. این عشق او را به تحصیلات تکمیلی سوق داد و مدرس دانشگاه در رشته علم ارتباطات شد. روزنامه نگار پیشین اکنون روزنامه نگاری درس می دهد و داستان می نویسد و کتاب چاپ می کند. خط چهارم، کتیبه ها و این آخری،‌ رنگها با آدم حرف می زنند و در پی آن سه کتاب دیگر. رقص باد صبا،‌ وصال عاشقانه و ۴ مقاله. و همین طور تحقیق در خصوص تاریخ طنز مکتوب نشریات کشور از آغاز تا انجام. با سعید ناظمی به گفت و گو نشستیم و آن چه پرسیدیم را برای خوانش شما در زیر آورده ایم. **************************************************************    نوشتن را چه هنری می دانید؟  نوشتن یک نوع مکاشفه است. یک ارتباط عمیق با جهان آفرینش است. غور در دریایی از واژه ها و گل گاو زبون...
ما را در سایت گل گاو زبون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : viranabadio بازدید : 61 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 13:22

يادداشتي بر رمان تپه خرگوش     رمان تپه خرگوش، چاپ اول،‌انتشارات روزنه در يك گستره زماني طولاني مي گذرد. از دي ماه 1357 تا انتخابات 1388. با توجه به اعلام برخي از وقايع و رويدادهاي تاريخي در اين رمان روايت علي اكبر حيدري روايتي تاريخي نيست و داستان خود را فداي گذارها و گذرهاي تاريخي نكرده است. شايد نويسنده در خلق اثر خود به كوچه ابرهاي گمشده كار زنده ياد كورش اسدس و زوال كلنل كار استاد دولت آبادي چشم داشته است. داستان بر محوريت يك خانواده چهار نفري است كه دخترشان سمپات و عضو سازمان مجاهدين خلق مي شود و وقايعي را به دنبال خود مي آورد. نويسنده به واقع جسارت مي كند و وارد فضايي سياسي مي شود بي آن كه اطلاعات سياسي زيادي به شما ارائه دهد. اين كتاب از سه بخش تشكيل شده است. بخش اول به دنيا آمدن رضا نوه آن خانواده در گير و دار انقلاب. بخش دوم دوره جواني و سربازي احمد  پسر خانواده  و تنها برادر ارغوان(عضو سازمام مجاهدين) و زمان جنگ و موشك باران شهرها و قسمت سوم بزرگ شدن رضا و ازدواجش با سهيلا و بازگشت به خاطرات و نوستالژي هاي قديمي. احمد پدرش در آسايشگاه رواني است. يوسف در عشق نافرجام ارغوان معطل مانده و باقي داستان.    داستان براي آن كه اين زمان طولاني را پوشش بدهد و باور پذير بكند از ريتم بسيار تندي برخوردار است و نويسنده بدون اين ريتم نمي توانست به داستان اين سه نسل بپردازد. نويسنده ادب گل گاو زبون...
ما را در سایت گل گاو زبون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : viranabadio بازدید : 60 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 13:22

بازمانده روز تنها فرصت براي واكاوي دروني   «بازمانده روز» نوشته کازوئو ایشی گورو با ترجمه عالی از استاد نجف دریابندری. داستان بر پایه خاطره نویسی از یک سرپیشخدمت انگلیسی است که فرصتی برایش مهیا می شود تا طی سفری شش روزه که برایش پیش آمده با مرور خاطرات گذشته و دیدار با خانم کنتن که از همکاران قدیمی او در سرای دارلینگتون بوده است به واکاوی درونی برسد. استیونس راوی داستان و بازگوکننده خاطراتی است که به زعم خودش سرنوشت اروپا را بعد از جنگ جهانی اول تعیین کرده است. شخصی معتاد به کار که تمام هم و غم خود را در این می بیند که باید در همه حال حتی وقتی پدرش در حال احتضار است به لرد دارلینگتون خدمت کند و در این راه حتی از کوچکترین اشتباهات هم ناراحت می شود.   نویسنده در این رمان تمام آنچه که مخاطب باید بداند را بازگو کرده و نیازی به کشف شهود برای او باقی نمي گذارد. «تشخص» كليدوازه مهمي در گفتمان استيونس است كه تعريف منحصر به فردي هم از آن ارائه مي دهد. لحن راوی یک لحن خاص و مختص به یک «باتلر انگليسي» است که در كل داستان ادامه دارد. در این رمان نویسنده مطالبی را گنجانده است که مخاطب درك كند كه انگلستان بهترین کشور دنیا است و مردمانش با همه مردم دنیا تفاوتی چشمگیر دارند و حتي پيشخدمت هاي اين كشور هم منحصر به فرد هستند. بيشتر بخش رمان به گذشته و مربوط به سالهاي پيش و پس از جنگ جهاني اول است. و گل گاو زبون...
ما را در سایت گل گاو زبون دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : viranabadio بازدید : 61 تاريخ : شنبه 16 دی 1396 ساعت: 13:22